با وکالت انلاین به کارهای قانونی راحت تر بپردازید

تنظیم دادخواست از جمله تخصص‌هایی است که صرفا توسط متخصصان حقوقی یا وکیلان طراز اول دادگستری انجام می‌شود؛ علت این امر هم چنین است که نگارش دادخواست فراز و فرودها و جزییات بسیار حساسی دارد. تنظیم دادخواست باید به نحوی انجام شود که همه نکات مربوط به دعوای حقوقی و شخص ارسال‌کننده دادخواست را در برگیرد.

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی تمامی مشاغل به سوی آنلاین شدن تغییر جهت داده اند. در این میان حرفه وکالت هم وارد عرصه و فضای آنلاین شده است و اقدام به ثبت وکالت آنلاین می کند. اما شاید با خودتان بگویید که وکالت آنلاین چگونه امکان پذیر است؟

ما در این مقاله، تلاش می‌کنیم تا ابتدا  وکالت را تعریف کنیم، سپس به سراغ  تنظیم دادخواست و اصولی کلی نگارش این ورق قانونی بپردازیم؛ با ما همراه باشید و این آموزش علمی را بصورت دقیق بررسی کنید.

وکالت آنلاین چیست؟

شاید با خود بگویید که وکالت آنلاین چیست و چگونه امکان پذیر است. شما می توانید از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن های حقوقی مانند شهرداد اقدام به انجام کار های حقوقی خود به صورت آنلاین کنید. دیگر نیازی نیست که برای پرسیدن سوالات خود و یا جتی انجام مشاوره حقوقی به صورت حضوری به دفتر وکیل مورد نظر خود مراجعه کنید.

بلکه با وکالت آنلاین می توانید تمامی کارهای حقوقی  خود را در هر زمانی از طریق تلفن همراه خود انجام دهید. برخی از کارهایی که می توانید به صورت آنلاین انجام دهید را در ادامه برای شما آورده ایم.

وکالت آنلاین چه مزایایی دارد؟

همانطور که می دانید امروزه وقت یکی با ارزش ترین دارایی های هر فردی است و همچنین با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی مردم تمایل دارند که کارهای خود به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن انجام دهند. با وکالت آنلاین همه این موارد امکان پذیر است.

دیگر نیازی نیست که مدت زمانی طولانی وقت گذاشته و به دنبال وکیل مورد نظر خود بگردید و سپس اقدام به گرفتن وقت مشاوره کنید و منتظر بمانید تا بتوانید حضوری به دفتر وکیل مورد نظر خود رفته و مشاوره کنید یا برای پرسیدن یک سوال حقوقی ساده تا دفتر وکیل خود بروید. با وکالت آنلاین در وقت شما صرفه جویی خواهد شد.

معایب وکالت آنلاین

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم شما به صورت آنلاین می توانید تمامی کارهای حقوقی خود را انجام دهید. اما به دلیل اینکه شما به صورت آنلاین با وکیل خود در حال مشاوره هستید ممکن است برای شما ایجاد شدن حس اعتماد نسبت به او سخت باشد.

همانطور که می دانید وقتی حضوری با کسی صحبت کرده و ارتباط برقرار کنیم راحت تر به او اعتماد می کنیم. همچنین برای پرونده های حقوقی سخت و پیچیده بهتر است که به صورت حضوری به دفتر وکیل مورد نظر مراجعه کرده و اقدام به مشاوره کنید..

بطور کلی وکالت آنلاین مناسب ترین راه برای پرسیدن سوالات حقوقی شما و آگاه شدن از موارد حقوقی در ارتباط با موضوع مورد نظرتان است و اگر قصد دارید که برای خود وکیلی اختیار کرده تا کارهای پرونده شما را انجام دهد پیشنهاد ما این است که به صورت حضوری اقدام کنید

تنظیم دادخواست به چه انواعی تقسیم می‌شود؟

نکته‌ای که در نگارش دادخواست باید به آن توجه داشته باشید، موضوع و انواع آن است؛ هر شخصی در نگارش دادخواست، باید به خوبی تشخیص دهد که نوشته خود، در کدام‌یک از انواع دادخواست قرار می‌گیرد، سپس بر این مبنا، تنظیم دادخواست را آغاز کند.

تنظیم دادخواست با توجه به اینکه به کدام‌یک از مراجع قضایی تقدیم می‌شود، به انواع زیر بخش‌پذیر است:

دادخواست دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر؛

دادخواست دیوان عدالت اداری.

نگارش دادخواست از جهت محتوا نیز، به انواع زیر تقسیم می‌شود:

دادخواست ابتدایی اوراق قضایی؛

دادخواست حقوقی عمومی؛

دادخواست حقوقی مدنی؛

دادخواست حقوقی تجاری؛

دادخواست حقوقی کیفری؛

دادخواست حقوقی خانواده.

گفتنی است که هر کدام از موضوعات بالا، به زیرموضوعات دیگری نیز تنظیم می‌شوند؛ به عنوان مثال، تنظیم دادخواست حقوقی خانواده، به انواع زیر تقسیم می‌شود:

دادخواست صدور حکم حضانت فرزندان؛

دادخواست سلب حضانت و سرپرستی فرزند؛

دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) ؛

دادخواست مطالبه مهریه؛

دادخواست الزام به تمکین.

چگونگی نگارش دادخواست حقوقی

دادخواست‌های حقوقی توسط خواهان یا وکیل قانونی او نگارش می‌شوند؛ نباید فراموش کنیم که به سبب تخصصی‌بودن دادخواست‌ها، نگارش آن‌ها به وکلا واگذار می‌شود تا به بهترین شکل انجام شود. با همه این تفاسیر، ما قصد دارم تنظیم دادخواست را به شکلی به شما آموزش دهیم که بدون کمک هیچ وکیل یا متخصص قانونی‌ای، بتوانید آن را نگارش کنید. در ادامه این بخش، تنظیم دادخواست را در قابل 6 نکته کلیدی بیان می‌کنیم؛ با مرور این نکته‌ها، به خوبی می‌آموزید که چگونه نگارش دادخواست را از صفر تا صد، به پیش ببرید.

نکته اول نگارش دادخواست: ساختار کلی

اوراق قضایی معمولا به شکل یک نامه با پاراگراف‌های گوناگون تنظیم می‌شوند اما یک دادخواست، عموما دارای یک جدول است. شکل کلی دادخواست به این شکل است که نگارنده دادخواست، ابتدا برخی از نکات کلی مانند مشخصات خواهان (یا وکیل قانونی او) و خوانده را بصورت دقیق در جدول می‌نویسد، سپس به سراغ نگارش بخش اصلی دادخواست می‌رود.

موارد زیر را باید در قسمت جدول دادخواست بیان کنید:

نام، نام خانوادگی، نام پدر، شغل و محل اقامت خواهان؛

نام، نام خانوادگی، نام پدر، شغل و محل اقامت خوانده؛

تعین خواسته و بهای آن (به عنوان مثال، اگر مطالبه شما حضانت یا مهریه است، باید در این قسمت، آن را بیان کنید) ؛

دلایل و منضمات دادخواست (این مورد با توجه به نوع دادخواست شما، باید پر شود؛ مواردی مانند فاکتور یا عقدنامه در این قسمت درج می‌شوند) .

در نوشتن متن اصلی دادخواست، باید نکات زیر را رعایت کنید:

مهم‌ترین مسئله در نگارش دادخواست و متن اصلی آن، بیان مطالبه شما و متصل کردن جزییاتی است که در قسمت جدول دادخواست ارائه کرده‌اید. در این قسمت باید بصورت شفاف با بیانی ساده و رسمی، از مراجع قضایی تقاضای خود را بخواهید و در پایان نیز، دلایل و مستندات خود را بیان کنید.

نکته دوم نگارش دادخواست: زبان دادخواست

زبان نگارش دادخواست، بسیار مهم و تعیین‌کننده است، تا جایی‌که تنظیم دادخواست با یک زبان عامیانه یا غیرشفاف، کلیت کار را زیر سوال می‌برد؛ مطمئنا شما باید به شکلی منظور خود را بیان کنید که قاضی یا دادستان، بدون هیچ کج‌فهمی یا اشتباه، آن را بفهمد. نکات زیر را نیز در نوشتن یک دادخواست،رعایت کنید:

در تنظیم دادخواست، علائم سجاوندی (نقطه‌ویرگول، کاما و نقطه) را به درستی رعایت کنید و تمام سعی خود را به‌کار بگیرید که هیچ غلط املایی در متن وجود نداشته باشد.

دادخواست را حتما بصورت تایپی تنظیم کنید؛ همچنین در تنظیم دادخواست، مواردی مانند سایز فونت و نوع فونت را مد نظر قرار دهید.

کلام آخر

تنظیم دادخواست باید به شکلی انجام شود که مراجع قضایی آن را بپذیرند و آن را در مراتب قانونی قرار دهند. در این مقاله، نکاتی را بیان کردیم که دادخواست شما را به یک دادخواست قانونی تبدیل خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد