یک مشاور کسب و کار میتواند به شما در مراحل کسب و کار و گسترش فروش کمکهای بسیاری ارائه دهد. یکی از مهمترین حوزههایی که در آن هر کسی نیاز به کسب مشاورههای تخصصی دارد باید به مشاوره مارکتینگ اشاره کرد. در این یادداشت ابتدا به مفهوم مارکتینگ و مشاوره مارکتینگ خواهم پرداخت، سپس دربارهی نقشی که یک مشاور کسب و کار میتواند برای کمک به شما انجام دهد را بررسی خواهیم کرد.
تا کنون دربارهی مفهوم مارکتینگ صحبتهای بسیاری شده است. تعریفهای زیادی هم از معنای این مفهوم و پدیده که مختص به سرمایهداری معاصر است بیان گردیده است. بنا به تعریف کاتلر، مارکتینگ که مشاوره مارکتینگ حول آن انجام میگیرد؛ مارکتینگ فرآیندی است که در آن شرکت برای ایجاد ارزش برای مشتری و برقراری رابطهای مستحکم با او فعالیت کرده و به طور متقابل از طرف او نیز ارزش دریافت میکند. یعنی در مارکتینگ ما سعی خواهیم نمود تا با تبادل ارزش، به توسعهی برند و فروش خود پرداخته و به نتایجی نائل شویم که تا پیش از آن در دسترس ما نبوده اند. یک مشاور کسب و کار حرفهای میتواند با مشاوره مارکتینگ درست شما را به چنین راهی رهنمون خواهد کرد. اما چگونه باید این کار انجام گیرد؟
مشاور کسب و کار به خوبی قادر است به شما در چنین مسیری کمک کند. همگی در حال حاضر با مفهوم مشاور کسب و کار آشنا هستیم. یک مشاور کسب و کار کسی است که معمولا به صورت پروژهای با بنگاههای تجاری مختلف همکاری میکند تا بهرهوری سیستم آنان را تا به حد بیشینهی ممکنه افزایش دهد. وی این کار را میتواند با راهبردهای گوناگونی به پیش ببرد. سیستمهای لجستیک و انبارداری، بهبود و توسعهی زنجیرهی تأمین، تغییرات اساسی در تولید و عملیات و نیز تغییرات در ابعاد تبلیغات و پروموشن محصول و برند را میتوان در این چشمانداز تعریف نمود. مشاوره مارکتینگ برای بهبود روندهای موجود یا تعریف استراتژیهای جدید یکی از مهمترین این مشاورهها است.
بنا به تعریف کاتلر، که خود از بزرگترین افراد فعال در مشاوره مارکتینگ و خود یک مشاور کسب و کار طراز اول بینالمللی است؛ فرآیند مارکتینگ را میتوان در پنج بخش بررسی نمود. مشروح این فرآیندها را در یادداشتی دیگر در همین بلاگ منتشر خواهم نمود.
به شکل خلاصه باید گفت که این پنج گام به ترتیب درک نیازهای مشتری و نیازهای نهفتهی بازار، طراحی استراتژیهای مارکتینگ بر اساس آن و واقعیات موجود، آمادهسازی طرحی یکپارچه و راهبردی برای انجام مشاوره مارکتینگ و سیاستهای آن، ایجاد کانالهای ارتباط با مشتریان و در نهایت کسب ارزشی خاص به کمک این ارتباط است. هر یک از این مراحل خود واجد جزئیاتی هستند که از حوصلهی این یادداشت خارجند.
همان طور که ملاحظه میکنید مشاوره مارکتینگ یک فرآیند پیوسته و پیچیده است که به پیش بردن آن نیازمند تواناییهای گسترده در جای جای تخصصهای مؤثر در روند عملیاتی و راهبردی میباشد. این خود میتواند معیاری از تواناییها و صلاحیتهایی باشد که ما برای یک مشاور کسب و کار باید در نظر داشته باشیم.