بایدها و نبایدهای رپورتاژ آگهی

در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهای نوشتن یک رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری مناسب مناسب و موثر آشنا کنیم.

یک تبلیغات مؤثر خواننده خود را درگیر می‌کند و او را به سمتی که نویسنده دوست دارد، سوق می‌دهد. اما قالب مشخص و ثابتی برای تولید محتوا تبلیغات وجود ندارد، اما در حالت کلی رپورتاژ آگهی می تواند به شکل مجموعه ای از موارد (در قالب لیست) یا همراه با توضیحات، در قالب تصویر (فیلم یا عکس) و یا مقاله، به صورت یک پست در فضای مجازی انجام شود. البته میتواند به شکل ترکیبی از این موارد هم انجام شود.


 

هرکدام از این موارد یا ترکیبی از آن‌ ها در این سبک خاص از تبلیغات، درواقع در تلاش هستند داستانی را درباره آنچه هدف ماست برای مخاطب تعریف کنند. داستانی که در صورت اثر گذاری می‌تواند، نرخ فروش را دگرگون سازد.

اما راز یک رپورتاژ آگهی و تولید محتوای تاثیرگذار چیست؟

1-     زخمی کردن موضوع
اصلی ترین گام در بحث رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری در این است که به موضوع حمله ور شوید و ریز تا درشت آن را از بر شوید. مخلص کلام، برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب، باید به دل موضوع بروید. به عنوان مثال اگر موضوع مد نظر یک کالاست؛ تمام اطلاعات آن از قبیل

-          کشور و شرکت تولید کننده

-          ویژگی های مثبت و منفی آن

-          کار آیی

و ... را از طریق مطالعه وب سایت های مختلف به دست آورید. از توجه به کوچکترین جزییات نیز غافل نباشید. چراکه جزییات می‌توانند کلیات در رپورتاژ آگهی را تحت تأثیر خود قرار دهند.

2-     بررسی تیترها
قبل از تولید محتوا
 برای رپورتاژ آگهی باید درباره تیترهای اثرگذار بررسی کنید. در یک رپورتاژ آگهی مؤثر درباره موضوع معینی؛ چگونه تیترهایی بیشتر اثرگذار هستند؟ تیترهای کوتاه؟ تیترهایی که به صورت جمله نوشته می‌شوند یا نه؟ و...
تا اینجای بحث، آن چیز که عیان است "قدرت اثرگذاری مطالعه و سرچ" بر کیفیت رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری است. پس تا می‌توانید مطالعه کنید. مطالعه کردن حتی در قدرت ذهنی شما برای نوشتن محتوای جذاب و درنتیجه تبلیغات مفید مؤثر است.

3-     مخاطب خود را خوب بشناسید.
در رپورتاژ خبری باید مخاطب خودتان را به درستی بشناسید!
محدوده سنی، جنسیت، فرهنگ مخاطب شما در کنار عواملی که می‌توانند او را به سمت موضوعی که شما دوست دارید؛ تحریک کنند. دقیقاً آن چیزی است که اصطلاحاً هدف رپورتاژ خبری تلقی می‌گردد.
سپس دست به قلم شوید و حداکثر تلاش خود را برای ایجاد احساسی که دوست دارید در مخاطب ایجاد شود، به‌کارگیرید و به تولید محتوای اثربخش بپردازید.

 

4-     اصول بازی با ذهن را یاد بگیرید.
این سبک خاص تبلیغ، قدرت بازی با ذهن مخاطب است. چگونه؟ یک مشکل را بیان کنید و سپس موضوع یا محصول موردنظر را در قالب یک راه حل برای آن مشکل بیان کنید. به بیان بهتر در رپورتاژ خبری شما کارگردانی و نویسندگی فیلمی را بر عهده دارید که موضوع موردنظر شما سوپر قهرمان آن است. حواستان باشد، ویژگی های خارق العاده باورناپذیر، به هیچ وجه چهره واقعی از قهرمان شما نمی‌سازد.

5-     پایان خوبی را برای مقاله رقم بزنید.
پایانی که در آن، "موضوع" همچون قهرمان همه داستان ها، لبخند را بر لب جهانیان ترسیم می‌کند.

برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب باید مواردی که ذکر شد رعایت کنید. البته نکات لازم برای نوشتن یک رپرتاژ موثر به همین 4 نکته ختم نمی شود. برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه می توانید به سایت ایران رپورتاژ مراجعه کنید.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد